Szkolenie paralotniowe

Szkolenie paralotniowe odbywa się w trzech ETAPACH. Po dwóch pierwszych  ETAPACH możemy przystąpić do egzaminu na Świadectwo Kwalifikacji Pilota Paralotni (ŚK), oficjalnego dokumentu wystawianego przez Urząd Lotnictwa Cywilnego (ULC) uprawniającego nas do latania na paralotniach. Trzeci ETAP nie jest obowiązkowy, ale dopiero on daje odpowiednie doświadczenie i wiedzę praktyczną do wykonywania długich lotów termicznych i żaglowych a także przelotów.

Zapraszamy do zapoznania się ze szczegółową ofertą dotyczącą poszczególnych ETAPÓW.

ETAP I

Naukę latania na paralotni rozpoczynamy wprowadzeniem teoretycznym mającym na celu przybliżenie zasad związanych z uprawianiem paralotniarstwa, ze szczególnym uwzględnieniem procedur bezpieczeństwa, które mają na celu wyeliminowanie zagrożeń w trakcie szkolenia. Praktyczną przygodę z paralotniarstwem rozpoczynamy od zapoznania się z budową skrzydła, uprzęży, indywidualnym dopasowaniem sprzętu do każdego pilota. Następnie już w terenie przystępujemy do nauki "stawiania" skrzydła oraz wykonywania rozbiegu z paralotnią na ziemi, umiejętności niezbędnej do realizacji bezpiecznego i prawidłowego startu. Umiejętność kontroli paralotni na ziemi tzw. "ground handling" to jeden z najważniejszych elementów, które pilot paralotni powinien opanować. W następnej kolejności przystępujemy do samodzielnych lotów. Pilot-uczeń wyposażony jest w radio, tym samym od samego początku przez cały okres szkolenia praktycznego ma łączność z instruktorem prowadzącym zajęcia, który w każdym locie nadzoruje manewry ucznia podając odpowienie komendy. Loty do ETAPU I wykonujemy ze zboczy o deniwelacji (różnica wysokości między miejscem startu a lądowiskiem) maksymalnie do 150m lub na holu do tej samej wysokości, jeśli szkolenie odbywa się za wyciągarką. W trakcie lotu uczymy się sterować paralotnią w powietrzu, wykonujemy zakręty 90-180 stopni, uczymy się lądować w wyznaczonym obszarze. By zaliczyć ETAP I takich lotów należy wykonać około 20. . Zajęcia praktyczne uzupełnione są zajęciami teoretycznymi w wymiarze 4-5 godzin zgodnie z zatwierdzonym programem przez prezesa ULC. Szkolenie ETAPU I trwa ok.4 dni. Kończy się wydaniem zaświadczenia które jest ważne przez 12 miesięcy od daty wystawienia i uprawnia ucznia-pilota do kontynuacji szkolenia do ETAPU II.

 

PRZYDATNE INFORMACJE

Paralotniarstwo jest sportem dla każdego, niemniej regulacje prawne ograniczają dolną granicę wieku do 15 lat. Jeśli nie mamy ukończonych 18 lat do szkolenia przystępujemy za zgodą rodziców lub prawnych opiekunów.

Szkolenie praktyczne w górach jest bardziej wyczerpujące niż szkolenie praktyczne za wyciągarką. Związane jest to z koniecznością podchodzenia pod górkę wraz z całym sprzętem służącym do lotu, czego w szkoleniu za wyciągarką unikniemy. Niemniej wysiłek ten jest wart swojej ceny.

Pamiętajmy że do szkolenia praktycznego, czy to w górach czy na nizinach, przystępujemy w luźnym ubraniu nie krępującym ruchów i obowiązkowo w butach powyżej kostki (np. do turystyki górskiej). Na zajęcia warto zaopatrzyć się w niegazowaną wodę, batony energetyczne. Wysiłek fizyczny w poczatkowej fazie szkolenia jest dość znaczny.

Zajęcia praktyczne, a w szczegóności loty odbywają się w warunkach atermicznych, które panują od wczesnych godzin porannych do południa. Należy liczyć się z wczesnym wstawaniem w dniu kiedy zajęcia praktyczne są planowane. Loty planujemy zawsze z jednodniowym wyprzedzeniem na podstawie prognoz pogody na rejon w którym będą odbywały się zajęcia. Możliwość uprawiania paralotniarstwa jak żadna inna dyscyplina lotnicza jest uzależniona od warunków meteorologicznych. W przypadku jakichkolwiek opadów, zbyt silnych wiatrów lub jego niewłaściwych kierunków zajęcia praktyczne nie mogą być przeprowadzone.

Pamiętajmy o tym by na loty przychodzić w miarę wypoczętym. Koncentracja w powietrzu, szybka i prawidłowa reakcja na polecenia instruktora to ważny element bezpiecznego pilotażu.

Do szkolenia paralotniowego nie są wymagane badania lekarskie. Niemniej jeśli cierpicie na jakieś dolegliwości lub schorzenia poinformujcie nas o tym. Jesteśmy po to by Wam pomóc.

ETAP II

To kontynuacja szkolenia ETAPU I. Jeśli decydujecie się na dalsze szkolenie to znaczy że Wasza przygoda z paralotniarstwem jest poważna. Gratulujemy.

Szkolenie rozpoczynamy weryfikacją dokumentów, indywidualną rozmową. Interesuje nas ile trwała przerwa od Waszych ostatnich lotów. Dla nas to ważne informacje. ETAP II to indywidualne podejście do ucznia-pilota. Po dobraniu sprzętu następuje weryfikacja umiejętności praktycznych na stoku do szkolenia do ETAPU I. To konieczne ponieważ każdy z Was ma inną motorykę, a umiejętności praktyczne w locie  wyniesione z różnych ośrodków nie zawsze są takie same u wszystkich mimo bardzo podobnych programów szkolenia w Certyfikowanych Szkołach Paralotniowych. Jeśli uznamy że w stopniu wystarczającym macie opanowaną sztukę kontroli paralotni na ziemi i możecie bezpiecznie startować, przystępujemy do lotów wysokich. W ramach szkolenia do ETAPU II należy wykonać 10 lotów wysokich. Odbywają się one ze zboczy o deniwelacji minimum 200m lub za wyciągarką na holu gdzie pilot jest holowany minimum do tej wysokości. W praktyce wysokości te są znacznie większe. W locie pilot-uczeń doskonali swoje umiejętności pilotażu wyniesione z ETAPU I, poznaje techniki umożliwiające przyspieszanie wytracania wysokośći (uszy małe, duże), techniki stabilizacji paralotni w locie z wachania w osi poprzecznej i podłóżnej, techniki aktywnego sterowania ciałem oraz praktycznego wykorzystania speed systemu.  W trakcie tego szkolenia poznacie trzy podstawowe techniki lądowania. Z tak zwanego esowania (od literki S), z ósemkowania (od cyfry 8) oraz dwuzakrętowe podejście (od literki U). Nauczycie się również startu odwróconego popularnie u nas zwanego "ALPEJKĄ"

Dodatkowo, jeśli tylko warunki na to pozwolą poznacie od strony praktycznej zasady lotów na żaglu oraz lotów termicznych. Jesteśmy przekonani, ba, pewni nawet że praktyka czyni mistrza. Dlatego podczas szkolenia do ETAPU II możecie latać tak długo jak warunki i oczewiście Wasza predyspozycja psychiczna i fizyczna pozwoli.

Szkolenie teoretyczne w wymiarze 4-5 godzin jest ostatnim elementem szkolenia do ETAPU II. W trakcie tego szkolenia poszerzając i rozwijając swoją wiedzę wyniesioną ze szkolenia z ETAPU I dowiecie się o sytuacjach niebezpiecznych, prawie lotniczym, zasadach korzystania z przestrzeni powietrznej i poznacie wiele innych ciekawych tematów związanych z paralotniarstwem. Uzyskacie również wszystkie informacje dotyczące egzaminów na ŚK i zostaniecie do tych egzaminów solidnie przygotowani.

Szkolenie do ETAPU II odbywa się na sprzęcie szkoły (paralotnia, uprząż, zapas, kask, wariometr, radio). Istnieje możliwość szkolenia na własnym sprzęcie jeśli posiada wszystkie niezbędne dokumenty jak karta paralotni, karta RSH.

INFORMACJE PRAKTYCZNE

Przystępując do szkolenia ETAPU II pamiętajcie o zabraniu ze sobą okularów przeciwsłonecznych, cieńkich ale mocnych rękawiczek, zabierzcie ze sobą kurtki. Nawet latem, jeśli uda Wam się wykręcić pod podstawę chmury, temperatury będą niskie. Dobry krem z filtrem zawsze się przyda.

 

ETAP III

ETAP III w wielu szkołach jest płatny. Mamy dobrą wiadomość dla WAS. U nas ETAP III jest BEZPŁATNY. Możecie przystąpić do niego zapisując się na jakikolwiek wyjazd zagraniczny organizowany przez naszą szkołę. Cena będzie dokładnie taka sama jak dla pilotów którzy jadą z nami i płacą nam za naszą opiekę, towarzystwo i organizację wyjazdu.

Co w ramach ETAPU III ? W pierwszej kolejności jeśli do tej pory nie mieliście kontaktu z noszeniami termicznymi czy też lotami na żaglu postaramy sie to zmienić. Dowiecie się jak skutecznie wykorzystać noszenia dynamiczne i termiczne, jak ważna jest aerodynamika terenu, jak i gdzie szukać noszeń termicznych. Bedziecie mogli w praktyce ćwiczyć te wszystkie elementy. Piloci mający już za sobą doświadczenia w lotach termicznych i żaglowych mogą skorzystać z informacji jak używać elektronikę np. GPS, kiedy na przelocie dobrze jest wcisnąć belkę speeda, jak wykorzystać albedo, jak w końcu wykonywać przeloty. Bardzo prawdopodobne że swoje pierwsze przeloty będziecie mogli zrobić w towarzystwie instruktora, który startując z Wami w powietrze będzie Waszym przewodnikiem tłumacząc przez radio gdzie są noszenia, gdzie nie należy się zapuszczać, co w danej chwili należy zrobić.

Szkolenie H

Szkolenie H to nauka startu holowanego za wyciągarką. W trakcie tego szkolenia zanim przystapimy do zajęć praktycznych pilot zapoznaje się z rodzajami wyciągarek używanych do holowania, zasadami bezpieczeństwa w trakcie lotu na holu, zagrożeniami które na holu mogą wystąpić.

Szkolenie to jest dedykowane wszystkim pilotom posiadającym ŚK którzy szkolili się w górach a chcieliby posiadać uprawnienie do startów holowanych, oraz automatycznie jest przeprowadzone u wszystkich uczniów pilotów którzy zdecydują się na szkolenie w naszej bazie w Pińczowie. W trakcie szkolenia należy wykonać 10 startów holowanych. Całość kończy się wydaniem zaświadczenia o ukończeniu szkolenia do lotów/startów holowanych "H" które to zaświadczenie należy mieć zawsze przy sobie jeśli zamierzamy wykonywać starty holowane. Uprawnienia te również są wpisywane do książki lotów pilota.

Uprawnienia "H" NIE są wpisywane do Świadectwa Kwalifikacji.

Uprawnienia do lotów z pasażerem (CP)

Jeśli latasz dużo, jeśli masz zamiar zabrać w powietrze rodzinę, przyjaciół, powinieneś zadbać o uprawnienia pilota tandemowego. Są to uprawnienia wpisywane do Świadectwa Kwalifikacji.

By móc przystąpić do szkolenia należy przedstawić ważne ŚK, potwierdzony (w książeczce lotów) nalot w wymiarze 150 godzin. Szkolenie jest indywidualnym szkoleniem, na którym szczególny nacisk kładziemy na trening naziemny. Perfekcyjne opanowanie paralotni we wszystkich fazach startu oraz bezbłędne planowanie i podejście do lądowania to najważniesze cechy dobrego pilota tandemowego. Zajęcia teoretyczne są uzupełnieniem zajęć praktycznych.

Szkolenie PPG

Wszystkich adeptów lotnictwa zainteresowanych lotami i szkoleniem do lotów z napędem serdecznie zapraszamy do naszej bazy w Pińczowie. Baza mieści się na terenie Pińczowskiego Aeroklubu Regionalnego przepięknie położonego między zakolami rzeki Nidy i zalewem Pińczowskim. Ośrodek dysponuje trawiastą płytą lądowiska, hangarem lotniczym, w części socjalnej jedenastoma miejscami noclegowymi w pięciu pokojach, w pełni wyposażoną kuchnią oraz łazienkami, a także miejscami kempingowymi dla tych którzy chcą rozbić namiot czy postawić przyczepę. Pińczów wykorzystując swoje doskonałe położenie oraz świetną bazę szkoleniową jest jednym z lepszych miejsc do paralotniowego szkolenia z napędem oraz na holu. Walory przyrodnicze są dodatkowym atutem. Bliskość wody przemawia by na szkolenie zabrać całą rodzinę, która z pewnością nie będzie się nudzić. Przystępując do szkolenia PPG (z napędem) wymagamy by kandydat miał ukończony minimum ETAP I szkolenia paralotniowego. Nie jest to prawny wymóg, niemniej na podstawie wieloletnich doświadczeń wiemy że tak jest łatwiej, szybciej, bezpieczniej i wbrew pozorom taniej. Jeśli kandytat nie ma takiego przeszkolenia może zrobić je na miejscu przed szkoleniem PPG.

Szkolenie PPGG